[ANNONS] 
START TRÄDGÅRDSNYHETER TIPS & IDÉER REPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA OM TRÄDGÅRDSPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Japansk balkong' innehåller 5 inlägg.  
  Trädgård >>  Japansk balkong >>    
 Ämne: Japansk balkong
 Skrivet av: OÅ 2009-04-26 17:47:50
Jag går och har lite funderingar på att inreda min balkong i japansk stil, så undar om någon har förslag på vad som skulle tänkas passa in, växter övrig inredning... PS. Dammar och träd går bort, balkongen är liten... hehe Tack på förhand!

Ämne: Svar på Japansk balkong
 Skrivet av: Balkong-Fia 2010-01-15 11:59:13
Vad sägs om utemöbeln Ninja från Berga Form? Den passar på små balkonger och bordet finns både som fyrkantigt och runt, och det viktigaste: det är hopfällbart. Stolarna är stapelbara. Jag har sett möbeln på www.balkongshoppen.se

Skrivet av: Guran 2011-06-19 13:46:58
Du kan använda ett par last pallar , som du snyggar till litet med slip papper och oljar med trä olja eller betsar lackar med båt lack. Och dessutom snickrar en ca 2 - 3 cm hög trä sarg på. Lägg ett mycket fin maskigt metall nät som täcker hela översidan på pallarna. Ställ pallarna i ena kort änden av balkongen. Slå på dekorations grus typ sjö sten över nätet nästan upp till kanten på sarjen. Skaffa en tät, halv, trä tunna av litet större storlek med en svart, mörk grön eller mörk blå, lång smal och 4 kantig kruka ca 1 m - 80 cm hög och ska vara så pass smal i den bredaste överdelen att du har en del utrymme mellan tunnans inner väggar och krukan när den står i mitten av tunnan. Obs! Krukan ska endast ha 1 st centrerat dränerings hål. Krukan, ska stå upp och ned vänd i tunnan med en 12V fontän pump ca 600 - 800 liter / timmen är lagom. Montera den inne i krukan med slangen stickandes upp genom dränerings hålet. Fixera slangen med rost fri metall tråd, så att slangen inte glider ner i krukan. Lägg litet vit / ljus dekorations sten runt slangens mynning och runt om den del av krukan som står i tunnan. Fyll på vatten och du har en mysig spring brunn. Ställ ett par stora, neutrala krukor som matchar vatten arrangemanget vid sidorna av den och plantera bambu i dem. Ställ en vackert formad sten ihop med detta arrangemang. Kanske en liten japansk inspirerad sten lykta också?

Där har du ett enkelt, lättskött och trivsamt arrangemang för din balkong.

Skrivet av: Guran 2011-06-19 14:00:46
Glömde tillägga att du naturligtvis bara ska ha trä sarg på båda lång sidorna ena av kort ändarna av last pallarna. Tunnan, ska ju kunna stå i mitten, mitt över skarven mellan de sida vid sida liggande pallarnas kort ändar.

Skrivet av: Japan 2011-06-22 14:43:25
Verkar ju jättebra... : Har du någon bild på det hela? Finns ju "Din egen trädgård" här på sidan. Hade varit roligt att se det i bild. Tack på förhand.