[ANNONS] 
START TRÄDGÅRDSNYHETER TIPS & IDÉER REPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA OM TRÄDGÅRDSPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Spabad eller Badtunna?' innehåller 29 inlägg.  
  Trädgård >>  Spabad eller Badtunna? >>    
 Ämne: Spabad eller Badtunna?
 Skrivet av: "Blivande Blötdjuret" 2007-10-01 12:28:18
Jag skulle vilja höra någon som har erfarenhet av både Spabad och Badtunna! Det finns fördelar och nackdelar med båda - både ur miljösynpunkt - tid och pengar! Vi bor i ett villa område och har förberett grannarna på att något kommer det att bli....dock ingen pool! Beskriv gärna i en målande text :)

Ämne: Svar på Spabad eller Badtunna?
 Skrivet av: Robban 2008-02-01 11:19:17
Spabad utan tvekan! Men bara om plånboken tillåter det. Förutom inköpet så kostar det faktiskt en hel del att ha det igång, tro inte på säljarnas "typ 200 kr. i månaden" Första året så trodde jag på det, sen fick jag en skiljeräkning till nästa år på över 20,000 kr. Snacka om överraskning! Det kostar att ligga på topp ;-) Badtunna ÄR antingen äckligt eller JÄVLIGT jobbigt, ska du ha hygien i en sån så lär du tömma tunnan i princip efter varje bad med 5-8 pers. Mitt Spabad byter jag vatten i 4 ggr. om året, (behöver egentligen inte byta oftare än 2/år) sen sköter det sig själv i stort sett. Jag rekommenderar "Masterspa" el. "Sundance Spa" där har du top of the line i prisklass 120-200,000 kr.

Ämne: Svar på Spabad eller Badtunna
 Skrivet av: Davve 2008-05-31 13:49:08
Vad har du för märket på ditt spabad

Skrivet av: Sara 2008-07-04 11:13:43
Spa-bad. Det är lättare att sköta hygienen med ett spa-bad då man har en pump och ett filter som är igång dygnet runt, vanligast är det med sandfilter vilket tar upp de allra minsta partiklarna av bakterier och smuts. Man klorerar före och efter bad men vanligt spa-klor. Dock bör man byta vatten några gånger per år. Har man en badtunna finns det ingen cirkulation och heller ingen pump och filter vilket gör att alla bakterier ligger kvar i vattnet och frodas i det varma vattnet. ett spa-bad är det enda rätta

Skrivet av: blötdjuret 2008-07-07 09:20:23
Kan man inte bygga in med filter i en badtunna Självklart måste man ha någon form av rening. Jag är väldigt tveksam till det slöseri med el som blir i samband med Spabad :Har hört att man ska låta det vara 37 grader sommar som vinter för att materialet ska hålla. Har dock fortfarnde inte bestämt mig...

Ämne: Badtunna
 Skrivet av: Discokaj 2008-08-10 21:19:33
Köp badtunna som är plastad inuti med ett sandfilter. Slår helt klar alla spabad för vem vill ha dyra elräkningar när man kan bada varmt för bara några kronor ved Lätt att hålla rent om man jämför med en trätunna... Man kan hitta schyssta plasttunnor för 20.000 kr... ex Skärgårdstunnan...

Skrivet av: Alex 2008-09-17 22:51:31
Hej Kolla in badrumscompaniet.se.Har själv köpt spa av dom, och är helnöjd.Vettiga priser har dom också, och en fantastisk service.

Skrivet av: Mo 2008-10-02 13:42:43
Med en badtunna i PolyetenPlast blir det lätt att rengöra. Dom klarar även att frysa på vintern utan att gå sönder...Kolla in länken nedan www.poltec.se med denna tunna ingår ett formanpassat lock, även det i polyetenplast. Prisvärt alternativ. Använd ett sandfilter och du kan sköta tunnan som en pool med kemikalier och slipper då byta vatten så ofta.www.poltec.se

Skrivet av: lotta 2008-10-06 14:35:01
Jag funderar också på Spa eller Badtunna men det lutar nog mest åt badtunnehållet. Har kollat på Modulpools badtunna www.modulpool.se i rostfritt stål med vedeldad kamin. Till dessa kan man ansluta poolfilter så man inte behöver byta vatten så ofta.Är det någon som har erfarenhet av badtunnor i rostfritt stål

Ämne: Lugn stilla njutning med en badtunna
 Skrivet av: seaview 2008-12-18 12:06:59
Jag har nu köpt min en badtunna från www.badbaljan.com som är gjord helt av lackerad aluminium. Den är hygienisk och lätt att göra ren. Mina bekanta har en sedan flera år från denna leverantör och dom är mycket nöjda. Spabad i all ära men lugnet med en badtunna är oslagbart. Att sitta en stjärnklar vinterkväll och höra eldens sprak är en njutning för både kropp och själ. Det som är bra med denna badtunna är att vedkaminen är monterad på utsidan och det går MYCKET snabbare att värma upp än med dom vanliga som sitter inuti badtunnan. Veden är billigare än el

Skrivet av: Undrande 2008-12-20 20:49:05
HejVi har en badtunna med en utanpåliggande pump ingen aning vilken sort eftersom jag inte kan något om pumpar. Häromdagen upptäckte jag att vattnet läckt ut från tunnan och att pumpen varit igång utan att ha något vatten att pumpa runt. Vad händer med pumpen då Tacksam för snabbt svar eftersom vi tänkt ta ett julbad

Skrivet av: Försiktigare hädanefter 2009-04-07 20:52:44
Hej Spabad är underbart, men ta dig i akt för oseriösa företag.Vi köpte vårt demo spabad av Spacenter i Åkarp. Ett nyservat demo spabad, Down East, 5 mässor och en månad utomhus i perfekt skick - sa Joakim Sätervi ägaren. Vi skulle ha tagit varning när vi såg annonsen på Blocket, där inget företagsnamn var utsatt.Det var fel på precis allting trasigt kontrollkort till pumparna, trasiga jets, lös kontrollpanel, rostiga skruvar, fuktmärken i träramen, borrhål i sidorna, defekter i botten och så fick vi fel lock till också. Det tog 3 månader innan de viktigaste felen åtgärdats, så vi i a f fick igång spaet. Sen fick vi vänta ytterligare flera månader på ett lock i rätt storlek. -Och så har det fortsatt - under snart ett helt år.Hade vi vetat att vi skulle få så mycket tråkigheter med denna försäljare, hade vi aldrig handlat spabadet av honom. Ta rådet att kolla upp företaget innan ni köper. Kolla omdömen. Betala inte hela beloppet vid leverans. Men spabad är hur skönt som helst - och man slipper byta vatten så ofta.Lycka till

Skrivet av: Nicke 2009-04-21 14:19:02
såå mysigt med vedeldad badtunna, men som någon sa innan så köp en som är plastad inuti! hygieniskt och praktiskt. billigare än ett spabad!

Skrivet av: Henrik 2009-06-14 19:26:53
hejsan in som tror att ni vet så mycket, en badtunna i trä är inte ohygienisk bara å köra sandfilter med pump typ rustas 1500:- ,det har jag kört med i ca:4år med lång tids verkande clor, badtunnan är alldeles vit å fin invändigt..har även ett ute spa från poolkungen funkar oxå bra..
badtunnan gav jag 6000:- och filtret 1500:- lite slangar,
ute spa gav jag 120000:-plus ca:500:- månaden i u-värmning.. så det är bara att fundera om ett spa är värt pengarna..Det går att dricka öl i en badtunna oxå

Skrivet av: NosseNisse 2009-06-25 13:03:26
Hur gör ni som har badtunna på vintern? Kan man låta vattnet vara kvar om man använder cirkulationspump?
Har ni el-patron för underhållsvärme?

Skrivet av: antgoil 2009-09-14 12:13:31
Personligen föredrar jag att hyra badtunna de gånger per år som jag badar. Ska man inte köra reningsverk ska vattnet bytas efter varje bad.. Kolla på hyrbad.se.. helt klart värt det..

Skrivet av: helst spabad 2010-06-07 14:44:42
Det beror helt på vad du vill ha det till. Ska du bara ha det till att dricka öl med polarna en gång i månaden så är tunnan ett bra alterna tiv, men vill du ha skön massage och bada varje vecka så är ett spabad att rekommendera.
Ett klart vettigt alternativ i denna debatt är Amazing Spa. Köpte att bad för 79000kr av dem och fick då med en Luft/vatten värmepump på köpet. Har badat 3-4ggr i veckan hela vintern och det drar ingenting i ström mot vad mina kompisars spabad drar. De fick också en chock när de hade, som tidigare inlägg, också gått på säljares snack om "200kr" i månaden. Det funkar bara med värmepump. har haft både tunna och nu spabad och massagen är enormt skön för trötta muskler.

Skrivet av: snajdarn 2010-06-12 19:34:45
Här väcker vi liv i en gammal tråd ser jag :

Jag tycker att poolen mer är en sommaraktivitet och badtunnan njuter jag av på vintrarna. Att sitta i en varm badtunna i kylan och mörkret med tända facklor är en mysig känsla.

Vi badade massor i vinter när det var som mest kyla och snö! :

Men på somrarna fungerar den som ett svalkande bad när det är som varmast. Men en tunna i trä innebär en del jobb. Vis av svärfars skrubbande och skurande köpte vi en i plast i stället.

Skrivet av: Ingo 2010-09-13 09:36:08
FYI: Här är en av sveriges största spabads leverantörer http://www.crystalbad.se/
hoppas ni hittar något ni söker! :

Skrivet av: Bra att hyra 2010-11-15 09:09:02
www.hyrabadtunnastockholm.se testa en riktigt badtunna vetja...

Skrivet av: Linn 2011-01-02 12:52:21
Varför inte en vedpool istället?

Wikipedia:
"Vedpoolen är en minipool i gränslandet mellan badtunna och swimmingpool. Alltid veduppvärmd och till skillnad mot badtunna alltid fast installerad i mark eller terrass, därav namnet vedpool. En vedpool är aldrig tillverkad av trä, då den skulle ruttna under mark. En vedpool är normalt tillverkad i rostfritt stål men även vedpooler i cement kan förekomma"

Linn.

Skrivet av: badkrukan 2011-01-03 13:23:13
Detta låter intressant ! Hur är priserna ?

Skrivet av: Micke 2011-01-15 11:56:38
Vi har en badtunna i plast från Sverigetunnan.se. Vi valde plast före trä då svärfar har en trätunna och dom blir inte så fräscha efter ett tag.

Halva nöjet med att bada tycker vi är just sprakandet från veden och lukten av björkved.

Skrivet av: Sven 2011-05-09 00:00:21
Köpte en skärgårdstunna och vilken fin upplevelse! Tunnan är betydligt snyggare än ett spa-bad och det bara sprakar sådär mysigt när man stilla sjunker ner med en kall öl i badet.
Wow!

Skrivet av: zorba 2011-06-07 23:18:19
Jag skulle välja spabad om det inte är en ekomisk fråga jag har hört att folkpool är bäst, att man ska unvika billiga märken.

Skrivet av: Eddy 2011-08-23 15:41:23
Här finns massor av spabad kolla på deras hemsida eller ring om du undrar något! http://www.crystalbad.se/spabad-c-307-1.aspx

Skrivet av: Christer 2011-12-02 17:43:40
Min syster har ett spa från swetub.se det är ett eu-tillverkat spabad från Wellis. Det är ett spabad som inte kräver att man klorerar då det har ett helautomatiskt system kallat ISIS. Syrran har valt att köpa till både det och sandfilter och visst, vattnet var kanon när jag var där.

Jag håller med om att man skall akta sig för billiga spabad från asien, men du kan fortfarande hitta bra och billiga alternativ. Kika in på http://www.swetub.se eller http://www.spabad.eu

Skrivet av: Bengan 2012-02-07 20:15:05
Spabad absolut. Vi var i valet och kvalet när vi skulle skaffa oss Spabad/badtunna. Till slut föll valet på ett utespa. Man kan bada när man vill, inga speciella förberedelser som det är med en badtunna. Elförbrukningen på mitt bad 2011 blev 3.080kWh, satte dit en elmätare när jag installerade badet. Ett Hotspring Limelight Flair. Helt klart den bästa investering vi gjort, badar ca 2ggr/vecka.

Skrivet av: Peter 2012-02-09 07:36:14
badtunnor finns med bra reningsverk och bra elpatroner vilket får dom att
fungera exakt lika som ett mycket dyrare spabad.
köper man en tunna i t.ex. polyeten så har den längre livslängt än spatunnorna samt att det är enkelt att montera bubbelaggregat i den om man vill
badtunnor behöver inte vara i snuskigt trä utan det finns massor av funktionella och bra material.
så jag väljer badtunna och sparat
50-100.000kr !