[ANNONS] 
START TRÄDGÅRDSNYHETER TIPS & IDÉER REPORTAGE BRANSCHNYHETER FORUM FOTOGALLERI ANNONSERA OM TRÄDGÅRDSPORTALEN

Köksforum   Badrumsforum   Villaforum   Energiforum   Byggforum   Trädgård   Golvforum   Båtforum  
Tråden 'Trädfällning och dess effekt på marken' innehåller 1 inlägg.  
  Trädgård >>  Trädfällning och dess effekt på marken >>    
 Ämne: Trädfällning och dess effekt på marken
 Skrivet av: Kajsa 2008-06-01 13:06:41
Vår trädgård var sjöbotten på vikingatiden - dvs ren lera. Vid ingången till trädgården står två enorma Ornäsbjörkar. Nu när träden slagit ut har jag konstaterat att det ena trädets bladverk är BETYDLIGT mindre än det andra, samt att det finns många kala grenar. Jag gissar på att trädet är döende och borde tas ner innan det det självmant lägger sig ner över vårt hus. MEN...Jag har hört att björkar dricker ofantliga mängder, och vi har för 3 år sedan redan tagit ner 3 björkar och en tall, börjar jag bli orolig för marken och att huset skall börja sätta sig, om vi tar bort ännu mera träd. Är det någon som vet något om detta, ocheller vem man kan vända sig till som kan komma och utreda bästa åtgärden efter att trädet är borta och vilken effekt trädfällningen har på marken. Vad kan ett sådant yrke heta Har försökt googla. Sidor im Arborgister handlar bara om träden, inte marken...